COMUNICAT DE PRESĂ

Studiul “Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice” relevă încrederea pacienților în farmaciști și deschiderea lor către accesarea unor noi servicii în farmacii

București, 15 iunie 2021.

Pacienții români au încredere în farmaciști și în informațiile oferite de aceștia, sunt foarte mulțumiți de serviciile primite în farmaciile comunitare și își doresc servicii noi – aceasta este concluzia studiului “Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată (CCECA) din cadrul Universității din București pentru Asociația Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) și Colegiul Farmaciștilor din România (CFR), lansat astăzi, 15 iunie, în cadrul unui eveniment organizat la Palatul Parlamentului. 

Acest studiu este parte din efortul de repoziționare a profesiei de farmacist și de dezvoltare a serviciilor farmaceutice, prin întărirea rolului și contribuției farmacistului și farmaciei în cadrul sistemului de sănătate. Studiul analizează contextul actual cu privire la serviciile farmaceutice în vederea fundamentării de noi politici și abordări strategice în domeniu. Cercetarea, realizată de specialiștii CCECA pe un eșantion reprezentativ pentru populația urbană a României în vârstă de peste 18 ani, a investigat percepția asupra încrederii în farmaciști, cunoașterea serviciilor deja existente în farmacii și interesul față de noi servicii. Concluziile prezentate de studiu validează intenția farmaciilor din România de introducere a unor noi servicii pentru pacienți.

Gradul de încredere al pacienților în farmacist și în informațiile oferite de acesta se află la un nivel foarte ridicat și interacțiunea cu farmacistul este percepută de majoritatea respondenților ca fiind una de calitate.

Pacienții sunt familiarizați cu serviciile de eliberare a medicamentelor și de informare asupra modului de administrare a medicației și își doresc noi servicii utile în farmacii, precum:

  • testarea pentru afecțiuni cardiovasculare (23% dintre respondenți);
  • testarea rapidă pentru depistarea unor infecții ca SARS-COV-2, gripa sezonieră sau hepatita B și C (15% dintre respondenți);
  • determinarea glicemiei (12% dintre respondenți).

De asemenea, studiul prezintă rezultate care arată încrederea și disponibilitatea pacienților de a accesa noi servicii de consiliere oferite în farmacii:

  • consiliere periodică avansată în cazul polimedicației (69% dintre respondenți consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca și în cabinetul unui medic);
  • consiliere la distanță cu privire la posibilele interacțiuni dintre medicația utilizată și alte medicamente sau alimente (70% dintre respondenți consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca și în cabinetul unui medic).

În același timp, 64% dintre românii din mediul urban consideră vaccinarea anti-gripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic.

Încrederea pacienților în serviciile oferite în farmacii este un factor important care validează intenția de introducere a unor noi servicii, potrivit autorilor studiului. Astfel, încrederea pacienților în consilierea primită de la farmacist susține posibilitatea de a primi vaccinul în farmacie și oferă o alternativă viabilă la vaccinarea în cabinetul unui medic.

“Rezultatele studiului ne arată două elemente cheie ale percepției pacienților față de farmacii: încrederea în competențele farmaciștilor de a oferi servicii noi și satisfacția pacienților față de informațiile primite. Aceste concluzii ne confirmă că dezvoltarea serviciilor farmaceutice reprezintă un pilon pentru sistemul de sănătate publică și o prioritate generală pentru creșterea rolului farmaciei comunitare în asigurarea serviciilor medicale”, a declarat Iulian Trandafir, Președintele Asociației Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).

”Farmaciștii sunt parte integrantă din sistemul de sănătate și pot contribui mai mult la sănătatea publică prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Studiul a arătat că interacțiunea pacient – farmacist este percepută ca fiind valoroasă, politețea, interesul arătat, disponibilitatea și respectul fiind evaluate pozitiv de majoritatea respondenților. Credem că este momentul oportun să valorificăm potențialul profesiei de farmacist, prin întărirea rolului și contribuției pe care o poate avea în cadrul sistemului de sănătate, prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice pe care aceștia le pot presta pentru populație”, a declarat președintele Colegiului Farmaciștilor, prof.univ.dr. Dumitru Lupuliasa.

Potrivit studiului “Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, satisfacția față de serviciile primite în farmacii este determinată de caracteristicile farmaciei, atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului, claritatea cu care a fost prezentată informația, costul medicamentelor și disponibilitatea acestora conform nevoilor populației. De asemenea, încrederea pacienților în serviciile oferite de farmaciști, precum și accesibilitatea farmaciei comunitare,  reprezintă  factori importanți care influențează pozitiv intenția de adopție a noilor servicii în farmacii.